Karin Neuschütz
Mina artiklar:
Här ovan en liten självbiografisk skiss om min barndoms katt.
Nedan följer en artikel om barn och bildmedier.
Därefter lista över mina artiklar i olika tidskrifter och andra medier.
Slutligen ett par inredningstips för hönshuset.
Förskoleforum.se:
Tova blommor och bollar med barn
Gör egna knytdockor
Måla på vått papper och på sockerlösning
Forma med bivax och lera
Figurer av fingervantar
Lek med sockor
Trolla med mössor och halsdukar
Radio:
Den 27 juli 1995 var jag sommarvärd i P1
Tidskrifter:
Åter:
2/01 Höns till husbehov
2/02 Gör ditt eget papper
4/07 Tova en hund
1/11 Vi byggde en damm!
Kultura:
2/03 Kampen om brunnen – en surrig historia
Balder:
Vår 04 Ha höns!
Forum för antroposofi:
Okt/99 Det kreativa tomrummet – om flow och skenflow
Arkitektur:
3/93 Färg finns överallt – samtal med Fritz Fuchs
Hälsa:
Kåserier under hösten 1989:
Julefrid
Veta och kunna i barnets decennium
Tv som styr?
Blir det nån action, magistern?
Vildmarksliv på burk
Det här med tv är en känslig fråga!
Opsis Kalopsis:
2/87 Barn behöver egna visioner – inte en flod av teve-fiktioner!
Vår Skola – Barnkultur:
3/81 Leva eller teva?
Abrakadabra:
5/83 Ska vi leka?
5/86 Fantasi är växtkraft
Hanegället
svenska Lanthönsklubbens tidskrift:
4/99 Hönsaspråk och hanegäll
1/00 Att tänka på när man skaffar höns
3/00 De frigående hönsen erövrar Danmark, notis
Goda råd från en hönsveteran, Clara Geiger
1/01 På hönsvisit hos Kerstin Aurell
3/01 Gåsbeteende, enligt Konrad Lorentz
1/02 Höns och stress
4/02 Recension av ”Hönsraser”
3/03 Rävnoja
3/04 Maktkamp
1/05 Konsten att fånga en höna
Smådjursuppfödare i Holland
Fågelhjärnan omvärderad
3/05 Relationer till höns
2/06 Klok som en höna
4/06 Klok höna kräver stimulerande inredning
4/07 Födosök – födostök
408 Farlig frigång
Här ser du ett fiffigt foderbord för gröna blad åt hönsen, gjort av två delar av en kompostbehållare, där den ena sidan böjts utåt så att det bildas ett v i vilket man lägger sallad eller salladskål. Mycket uppskattat av hönsen. De kan stå på var sin sida så att alla kommer åt.
Två olika sätt att ordna reden, till vänster ett tvåvåningsrede för stora höns bestående av en skrivbordshurts. I början låg hönsen alltid nere men efter några månader upptäckte de övervåningen och ligger nu lika gärna där. Till höger ett rede bestående av en förvaringslåda av plast. Mycket lätt att göra ren. För att den ska stå stadigt kan man lägga ett lager sand i botten och en tegelsten framför för att hindra halmen att halka ur.
På Väg mot en ny pedagogik, tidskrift för waldorfpedagogik:
2/72 Moderns situation i den förändrade familjen.
Studie av ett spädbarnshem.
1/73 Kan skolan förändras?
Att möta barnet som det är – om Stina Sandels forskning.
3/73 Brottslighet – ett bristsymptom.
4/73 Hur mår du? Tack bara bra.
3/74 Vem tar hand om mej?
1/77 Bilderböcker för barn.
3/77 Grymma sagor.
4/77 Den tredje brodern.
1/78 Från ord till handling.
3/78 Föränderligt – förunderligt.
2/79 Rödluvan. Friedl Lenz/KN.
4/79 Liv och rörelse!
2/80 Barn i Sverige – bortglömda?
3/80 Som barn mjuk och formbar…
5/80 Kom i skogen!
6/81 En forskningsresande på nya vägar.
5/82 Tag till orda!
Vad döljer sig i bibliotekets barnboksbackar?
6/82 Bilden i boken.
Serier – är det dålig läsning?
5/83 Barnet erövrar sitt språk.
6/83 Bildad av bilder.
1/84 Om handarbetsundervisningen i waldorfskolan.
Dockmakeri.
4/84 Vakna ur din sommarsömn.
5/84 Jag skådar ut i värden.
6/84 Förväntan skänker växtkraft.
1/85 Kopiatorn – stjäl den handens arbete?
2/85 Solstundens förskola.
4/85 Att säga som det är.
5/85 Min första fröken.
1/86 Det egna huset – vad barnteckningar berättar.
2-3/86 Besök på Telleby verkstäder.
Antroposofisk läkepedagogik och socialterapi i Norden. Rec.
4/86 Handens verk.
5/86 ”Glimten” – härliga ögonblick då livet är stort.
Barnböcker med äventyr.
Tystnen! Lyssnen!
1-2/87 Eurytmi – det är arbete. Intervju med Gertrud Klingborg.
Några tankar om toneurytmi. Samtal med Renate Zeiher.
3/87 Fantasi är växtkraft.
Daghemmen – tv-fri oas i samhället?
4/87 Fröken har tänkt på mig.
5/87 Mariaskolan i Västerås.
1/88 Tala, skriva, läsa svenska.
4/88 Lära för livet. (Tillsammans med Rüdiger Neuschütz)
2-3/89 Människans tolv sinnen.
4/89 Kristofferskolan förr och nu.
5/89 Barnets lek och fantasi.
1/90 Utvärdering av försöksverksamhet.
Att skapa rum. Intervju med Walter Druml och Hans Neideman.
2-3/90 Föredrag av Jörgen Smit.
70 år med Lohelandsgymnastik.
1-2/91 Att vara waldorflärare – tidskrävande
Vad är en waldorfskola? Intervju med Walter LIebendörfer
Waldorflärarens arbetssituation, enkät
Vägar vid kris, intervju med Göran Nilo
Religionsundervisningen i waldorfskolan
Waldorfskolans falska ansikte – Gösta Wilsons kritik bemött
Flexibel skolstart!
3/91 En väg att gå – teater genom 8 år. Intervju med Maja Stina Linderström
4/91 Föräldra- och lärarmöten, samtal med Anna Lena Widén
5/91 De nya barnen, referat efter Magne Raundalen
Eurytmin – en svår konst för vissa åldrar, samtal med E. Carlström
Läraren representerar livet, referat av Johannes Schneider
Vatsdalingasagan, recension
1/92 Skolmogna barn, barnmogen skola, samtal med Göran Nilo
Barns behov av mening, recension
Lekfulla former
Läsförmågan grundläggs tidigt, referat av Steen Larsen
2-3/92 Lärarkandidat från Alexandra
Möten – minnen, recension av Karin Ruths-Hoffmans bok
Skolförberedande verksamhet för 6-åringar
4/92 Tystnadsplikt i skolan
Nytt kulturhus i Järna
1/93 Det goda samtalet, referat från föredrag av Heinz Zimmermann
2/93 Skolförberedande 6-årsverksamhet
Recension av Mina förklädda gudar av Arne Reberg
4/93 Barn i förskola och skola, Sollentunamässan
Syster Märtas husapotek
Rätt till lek
Skapandets villkor
Rosendals trädgård
1/94 Törnehäcken, recension
Ett fönster mot himlen, recension
2/94 Två böcker om läs- och skrivsvårigheter
4/94 Rosendals trädgårdscafé
2/95 Till minne av Elsa Holmberg
3/95 Vuxna barn till alkoholister, recension
4/95 Vad är en waldorfförskola?
Att bli sedd
2/96 Att leva med autism
3/96 Speglad verklighet – virtual reality
Lycklig barndom av John B. Thomson
4/96 Skapande lek, recensioner
Undervisningskonst, recensioner
2/97 Leksakers lekvänlighet
4/97 Barn, är de kompetenta tv-tittare
Varför kroki när man kan göra installationer med avgasarrör och tandborstar?
4/98 Waldorfdockor i Japan
3-4/99 Ett modernt människoöde, om Christer Löfgren
Välkommen till waldorfförskolan
1/00 Dummerjöns och Skrumpenben
2-3/00 Porträtt av Per Thorén
4/00 Förskolor i det fria
Frukostlugn och hemläxor
Biodynamiska makariner. Porträtt av Majken Hoffman, 3 år
Om Steinerutställning i Helsingfors
1/01 Karneval på Saltå, intervju med Rosmarie Dubach
Saltådikt, intervju med Helène Blomkvist
Att läsa utan tvång, recension
2/01 Vitalt om språk, recension
3/01 Porträtt av Veine Bartos
Sätt barnkunskap på schemat i waldorfskolans gymnasium
4/01 Recension av Pehr Sättströms bok
Porträtt av Caroline Liljeström
1/02 Ny utbildning på Vårdinge
2/08 Dikt och verklighet i sagobokens bildvärld
4/11 Den första waldorfskolan i Östafrika, Rudolf Steiner School Mbagathi
Copyright © All Rights Reserved