ARTIKLAR

 

Karin Neuschütz

Mina artiklar:

Här ovan en liten självbiografisk skiss om min barndoms katt.

Nedan följer en artikel om barn och bildmedier.

Därefter lista över mina artiklar i olika tidskrifter och andra medier.

Slutligen ett par inredningstips för hönshuset.

 

Förskoleforum.se:

Tova blommor och bollar med barn

Gör egna knytdockor

Måla på vått papper och på sockerlösning

Forma med bivax och lera

Figurer av fingervantar

Lek med sockor

Trolla med mössor och halsdukar

www.förskoleforum.se

 

Radio:

Den 27 juli 1995 var jag sommarvärd i P1

 

Tidskrifter:

 

Åter:

2/01 Höns till husbehov

2/02 Gör ditt eget papper

4/07 Tova en hund

1/11 Vi byggde en damm!

 

Kultura:

2/03 Kampen om brunnen – en surrig historia

 

Balder:

Vår 04 Ha höns!

 

Forum för antroposofi:

Okt/99 Det kreativa tomrummet – om flow och skenflow

 

Arkitektur:

3/93 Färg finns överallt – samtal med Fritz Fuchs

 

Hälsa:

Kåserier under hösten 1989:

Julefrid

Veta och kunna i barnets decennium

Tv som styr?

Blir det nån action, magistern?

Vildmarksliv på burk

Det här med tv är en känslig fråga!

 

Opsis Kalopsis:

2/87 Barn behöver egna visioner – inte en flod av teve-fiktioner!

 

Vår Skola – Barnkultur:

3/81 Leva eller teva?

 

Abrakadabra:

5/83 Ska vi leka?

5/86 Fantasi är växtkraft

 

 

Hanegället

svenska Lanthönsklubbens tidskrift:

 

4/99 Hönsaspråk och hanegäll

1/00 Att tänka på när man skaffar höns

3/00 De frigående hönsen erövrar Danmark, notis

Goda råd från en hönsveteran, Clara Geiger

1/01 På hönsvisit hos Kerstin Aurell

3/01 Gåsbeteende, enligt Konrad Lorentz

1/02 Höns och stress

4/02 Recension av ”Hönsraser”

3/03 Rävnoja

3/04 Maktkamp

1/05 Konsten att fånga en höna

Smådjursuppfödare i Holland

Fågelhjärnan omvärderad

3/05 Relationer till höns

2/06 Klok som en höna

4/06 Klok höna kräver stimulerande inredning

4/07 Födosök – födostök

408 Farlig frigång

 

Här ser du ett fiffigt foderbord för gröna blad åt hönsen, gjort av två delar av en kompostbehållare, där den ena sidan böjts utåt så att det bildas ett v i vilket man lägger sallad eller salladskål. Mycket uppskattat av hönsen. De kan stå på var sin sida så att alla kommer åt.

Två olika sätt att ordna reden, till vänster ett tvåvåningsrede för stora höns bestående av en skrivbordshurts. I början låg hönsen alltid nere men efter några månader upptäckte de övervåningen och ligger nu lika gärna där. Till höger ett rede bestående av en förvaringslåda av plast. Mycket lätt att göra ren. För att den ska stå stadigt kan man lägga ett lager sand i botten och en tegelsten framför för att hindra halmen att halka ur.

På Väg mot en ny pedagogik, tidskrift för waldorfpedagogik:

www.pavag.se

 

2/72 Moderns situation i den förändrade familjen.

Studie av ett spädbarnshem.

1/73 Kan skolan förändras?

Att möta barnet som det är – om Stina Sandels forskning.

3/73 Brottslighet – ett bristsymptom.

4/73 Hur mår du? Tack bara bra.

3/74 Vem tar hand om mej?

1/77 Bilderböcker för barn.

3/77 Grymma sagor.

4/77 Den tredje brodern.

1/78 Från ord till handling.

3/78 Föränderligt – förunderligt.

2/79 Rödluvan. Friedl Lenz/KN.

4/79 Liv och rörelse!

2/80 Barn i Sverige – bortglömda?

3/80 Som barn mjuk och formbar…

5/80 Kom i skogen!

6/81 En forskningsresande på nya vägar.

5/82 Tag till orda!

Vad döljer sig i bibliotekets barnboksbackar?

6/82 Bilden i boken.

Serier – är det dålig läsning?

5/83 Barnet erövrar sitt språk.

6/83 Bildad av bilder.

1/84 Om handarbetsundervisningen i waldorfskolan.

Dockmakeri.

4/84 Vakna ur din sommarsömn.

5/84 Jag skådar ut i värden.

6/84 Förväntan skänker växtkraft.

1/85 Kopiatorn – stjäl den handens arbete?

2/85 Solstundens förskola.

4/85 Att säga som det är.

5/85 Min första fröken.

1/86 Det egna huset – vad barnteckningar berättar.

2-3/86 Besök på Telleby verkstäder.

Antroposofisk läkepedagogik och socialterapi i Norden. Rec.

4/86 Handens verk.

5/86 ”Glimten” – härliga ögonblick då livet är stort.

Barnböcker med äventyr.

Tystnen! Lyssnen!

1-2/87 Eurytmi – det är arbete. Intervju med Gertrud Klingborg.

Några tankar om toneurytmi. Samtal med Renate Zeiher.

3/87 Fantasi är växtkraft.

Daghemmen – tv-fri oas i samhället?

4/87 Fröken har tänkt på mig.

5/87 Mariaskolan i Västerås.

1/88 Tala, skriva, läsa svenska.

4/88 Lära för livet. (Tillsammans med Rüdiger Neuschütz)

2-3/89 Människans tolv sinnen.

4/89 Kristofferskolan förr och nu.

5/89 Barnets lek och fantasi.

1/90 Utvärdering av försöksverksamhet.

Att skapa rum. Intervju med Walter Druml och Hans Neideman.

2-3/90 Föredrag av Jörgen Smit.

70 år med Lohelandsgymnastik.

1-2/91 Att vara waldorflärare – tidskrävande

Vad är en waldorfskola? Intervju med Walter LIebendörfer

Waldorflärarens arbetssituation, enkät

Vägar vid kris, intervju med Göran Nilo

Religionsundervisningen i waldorfskolan

Waldorfskolans falska ansikte – Gösta Wilsons kritik bemött

Flexibel skolstart!

3/91 En väg att gå – teater genom 8 år. Intervju med Maja Stina Linderström

4/91 Föräldra- och lärarmöten, samtal med Anna Lena Widén

5/91 De nya barnen, referat efter Magne Raundalen

Eurytmin – en svår konst för vissa åldrar, samtal med E. Carlström

Läraren representerar livet, referat av Johannes Schneider

Vatsdalingasagan, recension

1/92 Skolmogna barn, barnmogen skola, samtal med Göran Nilo

Barns behov av mening, recension

Lekfulla former

Läsförmågan grundläggs tidigt, referat av Steen Larsen

2-3/92 Lärarkandidat från Alexandra

Möten – minnen, recension av Karin Ruths-Hoffmans bok

Skolförberedande verksamhet för 6-åringar

4/92 Tystnadsplikt i skolan

Nytt kulturhus i Järna

1/93 Det goda samtalet, referat från föredrag av Heinz Zimmermann

2/93 Skolförberedande 6-årsverksamhet

Recension av Mina förklädda gudar av Arne Reberg

4/93 Barn i förskola och skola, Sollentunamässan

Syster Märtas husapotek

Rätt till lek

Skapandets villkor

Rosendals trädgård

1/94 Törnehäcken, recension

Ett fönster mot himlen, recension

2/94 Två böcker om läs- och skrivsvårigheter

4/94 Rosendals trädgårdscafé

2/95 Till minne av Elsa Holmberg

3/95 Vuxna barn till alkoholister, recension

4/95 Vad är en waldorfförskola?

Att bli sedd

2/96 Att leva med autism

3/96 Speglad verklighet – virtual reality

Lycklig barndom av John B. Thomson

4/96 Skapande lek, recensioner

Undervisningskonst, recensioner

2/97 Leksakers lekvänlighet

4/97 Barn, är de kompetenta tv-tittare

Varför kroki när man kan göra installationer med avgasarrör och tandborstar?

4/98 Waldorfdockor i Japan

3-4/99 Ett modernt människoöde, om Christer Löfgren

Välkommen till waldorfförskolan

1/00 Dummerjöns och Skrumpenben

2-3/00 Porträtt av Per Thorén

4/00 Förskolor i det fria

Frukostlugn och hemläxor

Biodynamiska makariner. Porträtt av Majken Hoffman, 3 år

Om Steinerutställning i Helsingfors

1/01 Karneval på Saltå, intervju med Rosmarie Dubach

Saltådikt, intervju med Helène Blomkvist

Att läsa utan tvång, recension

2/01 Vitalt om språk, recension

3/01 Porträtt av Veine Bartos

Sätt barnkunskap på schemat i waldorfskolans gymnasium

4/01 Recension av Pehr Sättströms bok

Porträtt av Caroline Liljeström

1/02 Ny utbildning på Vårdinge

2/08 Dikt och verklighet i sagobokens bildvärld

4/11 Den första waldorfskolan i Östafrika, Rudolf Steiner School Mbagathi

 

 

Copyright © All Rights Reserved

karin.neuschutz@telia.com